Doporučujeme, aby po vzoru západních demokracií (Německo, Francie, Velká Británie, Skandinávie) byly v rámci řízení epidemie COVID 19 školy zavírané až jako poslední instance.
Tyto stránky byly vytvořeny jako podnět a zdroj informací, nejen pro rodiče, ale i pro ty, kteří jako já zastávají názor co nejrychlejšího návratu našich dětí – žáků do škol a jejich bezpečnou výuku do budoucna.
Česká vláda v rámci protiepidemických opatření už podruhé uzavřela školy včetně základních. Stalo se tak navzdory tomu, že riziko šíření viru je v nich zanedbatelné a uzavření provozu škol není založeno na zveřejněných datech ani na studiích.
Naopak s sebou nese výrazná rizika, ať už z hlediska vzdělání a rozvoje dětí, jejich psychického stavu nebo sociálních dopadů. Celých 8 % žáků nemá například přístup k počítači a internetu. Zároveň je kladen velký tlak na rodiče i učitele.
Proto usilujeme o to, aby rozhodnutí zavřít školy kvůli omezení šíření pandemie COVID-19 bylo použito jako poslední instance.
Děti pod podmínkou dodržení rozumných hygienických opatření do školy patří, i po čas epidemie. Dle vyjádření Evropského centra pro prevenci a kontrolu nemocí školy nejsou příčinou, ale obětí komunitního šíření. Onemocnění se ve školách objeví například v důsledku rozšíření COVID-19 v rodinách, firmách nebo událostí v úzkém okolí.
Věříme, že je tímto způsobem možné zajistit jak kvalitní výuku, tak omezení rizika šíření nákazy na minimum.
Základní teze, fakta ze zdrojů nejen k zamyšlení, ale i k činům:
- „Věříme, že školy by se měly zavírat jako poslední a otevírat jako první“.
- „Vzdělání dětí je klíčové pro růst společnosti a její budoucnost.“
- „Distanční výuka nenahradí prezenční výuku.“
- „Ubližujeme našim dětem. Nemohou růst a rozvíjet se.“
- „Mezi dětmi je menší pravděpodobnost přenosu COVID-19 než běžné chřipky.“
- „Studie dokazují, že prezenční výuka ve školách nezvyšuje nebezpečí šíření viru.“
- „Dle studií děti nešíří vir na učitele.“
- „Učitelé nejsou ohroženi více, než jiná povolání „
- „Při dodržování 3R (rouška, rozestupy, ruce) a zajištění větrání je riziko přenosu ve školách malé.“
- „Riziko přenosu COVID-19 je mezi dětmi do 14 let pod 4%.“
- „Je dokázáno, že riziko přenosu mezi zaměstnanci školy není ve školách vyšší než v domácnostech.“
- „Zavřeli jsme děti do sociální izolace. Co to s nimi udělá?“
- Vycházíme z postoje evropské instituce: Evropské centrum pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) publikovalo své doporučení – rozhodnutí zavřít školy kvůli kontrole pandemie COVID-19 by mělo být použito jako poslední instance.
- Školy nejsou příčinou, ale obětí komunitního šíření.
- Onemocnění se ve školách objeví například v důsledku rozšíření COVID-19 v rodinách, firmách nebo událostí v úzkém okolí.
- Data se srovnání zemí ukazují:
S COVID-19 lze bojovat účinněji i BEZ nutnosti zavření škol!
Nemuzeme obětovat mladou generaci, je třeba chránit ohrožené skupiny takovým způsobem, kdy děláme co můžeme, ale ne více. Konat konstruktivnim způsobem, nikoliv destruktivnim, kterým chranime jednu skupinu a ničíme druhou. Je třeba také přijmout, ze podobne situace byly a jsou součástí života od nepaměti. Na druhou stranu, budeme omezovat prodej gramu cukru na osobu, když zabijí miliony lidi ročně?